اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از میزبانی امام در پاریس تا زندان رفتن برای بنی صدر

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «مبارکه» پرداختیم.

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از میزبانی امام در پاریس تا زندان رفتن برای بنی صدر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها ۱۰ دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این ۱۰ دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان ۱۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۱۹ نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در 3گزارش‌های قبلی، حوزه انتخابیه «نطنز و قمصر»، «نجف‌آباد و تیران و کرون» و «نائین» را بررسی کردیم و در این شماره نمایندگان حوزه «مبارکه» را از نظر می‌گذرانیم، شهرستان مبارکه در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده و  دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

شهرستان مبارکه دارای دو بخش و ۵ نقطه شهری به نام‌های مبارکه، دیزیچه، طالخونچه، کرکوند، زیباشهر و ۳۴ روستا در قالب ۵ دهستان است و در مجموع بیش از یک هزار کیلومتر مربع از مساحت استان اصفهان را شامل می‌شود، بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان مبارکه در سال ۹۵ به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

مبارکه سال ۱۳۶۹ تبدیل به یک شهرستان مستقل شد و پس از اصلاح حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان در سال ۱۳۷۸ حوزه‌های لنجان و مبارکه تقسیم و یک نماینده به این حوزه‌ها افزوده شد؛ بنابراین شهرستان مبارکه از انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۸ صاحب یک کرسی در مجلس شد.

 

دور اول: احمد غضنفرپور متولد سال ۱۳۲۱ در زیباشهر به عنوان اولین نماینده شهرستان لنجان و مبارکه با کسب ۸۸ درصد آرا در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

غضنفرپور پیش از انقلاب به پاریس رفته در آنجا ضمن تحصیل به فعالیت سیاسی پرداخت؛ گفته می شود امام خمینی در ابتدای ورود به پاریس با راهنمایی صادق قطب‌زاده در منزل احمد غضنفرپور اقامت گزید.

او عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود و در انتخابات مورد حمایت دفتر هماهنگی ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر قرار گرفت؛ در آن موقع با توجه به اختلاف شدید مجلس و رئیس جمهور به شدت از مواضع بنی‌صدر حمایت کرد.

غضنفرپور ۳۰ خردادماه ۶۰ در جلسه بررسی طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی صدر از حضور در جلسه علنی مجلس خوداری کرد، چند روز بعد دستگیر و بعد از مدتی از زندان آزاد شد و از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد. احمد غضنفرپور در حال حاضر در اصفهان به کار دندانپزشکی مشغول و از فعالیت‌های سیاسی به دور است. 

دور دوم و سوم: علی‌اصغر مرتضوی‌فر (جعفری) اصفهانی متولد ۱۳۱۲ در لنجان با ۵۷.۵ درصد آرا نماینده دور مردم شهرستان لنجان و مبارکه شد و در کمیسیون نهادهای انقلاب (از قبیل جهاد سازندگی، بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید) فعالیت کرد.

مرتضوی‌فر توانست در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نیز باکسب ۴۴ درصد آرا به عنوان نماینده شهرستان لنجان و مبارکه در مجلس و در کمیسیون امور اداری و استخدامی حضور یابد.

وی که از مبارزان پیش از انقلاب برشمرده می‌شود، خاطرات خود از رویدادهای آن سال‌ها را در سال ۸۶ با عنوان «خاطرات حجت‌الاسلام جعفری اصفهانی» به چاپ رساند، او مدت‌ها قبل بازنشسته شده و گفته می‌شود ساکن تهران است.

دور چهارم: محسن کوهکن ریزی متولد ۱۳۳۶ در زرین‌شهر با کسب ۴۵.۱ درصد آرا وارد چهارمین مجلس شورای اسلامی شد و در کمیسیون اصل ۹۰ و ۸۸ قانون اساسی و کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس فعالیت کرد.

کوهکن در دوره‌های هفتم و دهم نیز توانست از حوره انتخابیه لنجان وارد مجلس شورای اسلامی شود، او بار دیگر برای انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرد که صلاحیتش احراز نشد، وی پس از این اتفاق اعلام کرد «از نظارت استصوابی دفاع می‌کنم حتی اگر رد صلاحیت شوم».

دور پنجم: حشمت‌اله ترابی‌زاده متولد ۱۳۳۹ در سیاهبوم با ۵۵.۹ درصد آرا منتخب مردم در حوزه انتخابیه لنجان و مبارکه مجلس شورای اسلامی دور پنجم بود که پس از حضور در مجلس در کمیسیون‌ امور اداری و استخدامی فعالیت کرد.

ترابی‌زاده از جمله کسانی که بود که پیش از انتخابات سال ۸۸ طی نامه‌ای به همراه ۳۵۵ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از میرحسین موسوی حمایت کرد.

وی همچنین از حامیان دولت تدبیر و امید بود و بعد از نمایندگی، در دفتر ریاست جمهوری مشغول به کار بوده، وی مدتی قبل بازنشسته شده و اکنون یک شرکت ساختمان‌سازی دارد.

دور ششم: قهرمان بهرامی حسن‌آبادی متولد سال ۱۳۲۶ در مبارکه دارای تحصیلات کارشناسی با کسب ۲۵.۹ درصد آرا به عنوان اولین نماینده مردم مبارکه پس از طرح اصلاح مجلس به مجلس ششم راه یافت و چهار سال در کمیسیون اقتصادی مجلس فعالیت کرد.

وی در جریان رد لوایح دوقلو از سوی شورای نگهبان در اردیبهشت سال ۱۳۸۲، از جمله نمایندگانی بود که در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار اعمال نظر ایشان در موضوع لوایح شد.

بهرامی همچنین از جمله نمایندگان متحصن مجلس ششم در اعتراض به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات مجلس هفتم، در دی ماه سال ۱۳۸۲ بود، او که در سال ۸۸ نیز از میرحسین موسوی حمایت کرد، بازنشسته شده است.

 

دور هفتم: سید محمدجعفر سادات‌موسوی متولد سال ۱۳۳۶ در رستم‌آباد توانست با کسب ۱۶ هزار و ۴۸۱ رای از ۴۲ هزار ۵۱۵ رای مأخوذه، هفتمین نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی باشد، او به مدت چهار سال در کمیسیون قضایی و حقوقی فعالیت داشت.

او در انتخابات دوره هشتم کاندیدا شد اما نتوانست وارد مجلس شود، وی همچنین در سال ۹۰ از سوی «جبهه اصلاح طلبان معتدل» در لیست انتخابات قرار گرفت اما آرای لازم برای ورود دوباره به مجلس را کسب نکرد.

بعد از نمایندگی فعالیتش را در حوزه تخصصش ( دادگستری) ادامه داد و گفته می‌شود اکنون بارنشسته و بیمار شده است.

دور هشتم: سید علی‌محمد موسوی متولد ۱۳۳۱ در مسجدسلیمان با کسب ۵۲.۰۲ درصد آرا به عنوان هفتمین نفر نمایندگی مردم مبارکه در مجلس هشتم را برعهده گرفت و به مدت چهار سال در کمیسیون اجتماعی فعالیت کرد.

موسوی که از قشر فرهنگیان و نیروی اموزش و پرورش بود، اکنون بازنشسته شده و دور از سیاست است.

دور نهم: علی ایرانپور متولد سال ۱۳۵۹ در مبارکه با کسب ۲۷.۷۷ درصد آرا با تحصیلات دکتری تخصصی به عنوان نماینده مردم شهرستان مبارکه به مجلس نهم راه یافت و در سال چهارم نمایندگی خود در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی فعالیت کرد.

وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای دامپزشکی است و در حال حاضر وکیل دادگستری است؛ ایرانپور برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بارد دیگر از حوزه انتخابیه مبارکه ثبت‌نام کرده است.

دور دهم: زهرا سعیدی متولد ۱۳۶۲ در مبارکه تنها نماینده خانم این شهرستان و منتخب دوره دهم مجلس شورای اسلامی است، این نماینده دانشجوی دوره دکتری صنایع، دارای کارشناسی ارشد مهندسی مالی و مهندسی صنایع است که در مدت چهار سال نمایندگی خود در کمیسیون اقتصادی فعال بوده است.

سعیدی برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان ثبت‌نام کرد تا خود را در معرض رای حوزه جدید و بزرگتری قرار دهد.

انتهای پیام/۶۳۰۹۵/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول